| Forum > Sovjetunionen och Rysslands politik > 68 år sedan kriget började |
68 år sedan kriget började [1] av bwofan_333 skrev den 2009-06-22 23:35: | Anmäl inlägg |
Hej!
Idag skal vi minnas alla de personer som den 22 juni 1941 började striden mot nasizmen! och ofrade sina liv för oss! Om inte de så skulle vi kanske inte finnas idag!
Och tack vore de så har vi denna hemsida, för att om inte kriget så skulle inte medaljer och uniformer finnas!
Tänd ett ljus för de!
| [2] Svar av Engman den 2009-06-23 18:49: | Anmäl inlägg |
Jag riktar mina tankar till alla soldater som dog i ett onödigt krig.
Det enda sovjet lyckades med var att ersätta fascismens förtryck i östra europa med kommunismens. Inget man bör hylla. Man kan bara beklaga att det tog så lång tid för demokratin att nå dem.
| [3] Svar av klicket den 2009-06-24 12:17: | Anmäl inlägg |
Jag håller med Engman til 100%
Sedan skriver du (bwofan_333) att det är tack vare kriget som vi har medaljer och uniformer att samla på. Jag tycker inte att det egentligen är nått att vara glad över. Personligen hade jag nog föredragit om kriget inte existerat alls, och att detta forum hade handlat om frimärken. Särskilt med tanke på vad som har krävts för att vi ska kunna samla på den militaria vi har i våra hyllor idag!
// Erik
| [4] Svar av bwofan_333 den 2009-06-28 00:23: | Anmäl inlägg |
nej nej altså jag menar inte nåt illa med detta, men tänk om inte kriget skulle vara? då skulle kanske världen förändrats.
| [5] Svar av klicket den 2009-06-28 11:46: | Anmäl inlägg |
Ingen fara bwofan_333! :)
Om inte kriget hade funnits... det är ju en annan sak! Men det beror ju på om du menar att Sovjets krig mot Tyskland 1941 inte hade funnits eller om WW2 inte funnits alls? För skillnaden är ju att vi antingen kanske hade levt i ett Nazi-Europa, eller också hade inte WW2 och förintelsen existerat... Hänger ni med? ;)
// Erik
| [6] Svar av Engman den 2009-07-11 16:36: | Anmäl inlägg |
Jag tror inte du menar något illa. Jag ville bara påpeka att jag inte kan säga att jag skulle föredra att dö i ett s.k. Gulag-läger hellre än ett tyskt koncentrationsläger. Hade jag levt då hade jag riskerat att bli en av alla dem millioner som dog i läger under kommunismens eller nazismens förtryck. Jag vill inte skapa en politik diskussion, jag vill bara framföra att striderna på östfronten var en kamp mellan ont och ont där stackars oskyldiga på båda sidor omkom i miljontals. Men Sovjets seger ledde ju till att demokratin kunde segra i väst, vilket är tur det.
68 år sedan kriget började - Röda Stjärnans Militarias ForumSvara inlägg
För att kommentera inlägg måste du bli medlem. Det är kostnadsfritt, klicka här för att bli medlem.
Om du redan är medlem så logga in här. |